Tuesday, October 22, 2019

TIPS BUAT IBU CERAI SUSU DENGAN ANAK SECARA SEMULAJADI

Ada ibu yang masih buntu macam mana nak ceraikan susu badan dengan anak manja tersayang?
Da buat tapi asik tak menjadi saja?
Macam-macam kaedah letak itu ini tak berkesan?

Jom baca sedikit perkongsian yang mungkin membantu.

1. Doa

Apa yang kita cakap, apa yg kita fikir dan apa yang kita niat itu semua adalah doa. Cakap, fikir dan niat yg baik. Setiap hari Nurul akan cakap dan ingatkan anak supaya dia ingat dan simpan dimindanya. Setiap hari lepas solat tak tinggal doa nak putus susu bila anak cukup 2 tahun.

Contoh:
alia, alia da besar kan. Da 2 tahun da. Kita minum dalam cawan ni lagi seronok. Mama minum, alia pun minum sama. Cantik cawan mama belikan alia ni. Sedap susu ni. Tak baik membazir allah tak sayang alia nanti.
Hari-hari praktik, in sha allah bila jadi rutin  mudah kerja ibu.

2. Spesifik

Niat dan doa nak berhenti bila dan spesifikkan masa kita berdoa. Setiap ahri jangan pernah tinggalkan doa ni.

Contoh :
Ya allah bantu saya nak berhentikan alia susu badan mulai 30november2019 ni. Mudahkanlah urusanku ya allah.

3. Tarik minat

Beli susu kotak setiap kali pergi berjalan. Nurul memang jenis akan beli susu kotak bila belanja bulanan. Nurul akan sedia dan beri bila anak dah mula tunjuk nak meragam dan biasanya sangat penting bila nak berjalan atau pergi bercuti. Perkenalkan pada anak awal supaya dia biasa dan jadi rutin seminggu 3-4 kali bagi susu segar kotak tu supaya dia biasa  dan ok.

4. Tunjukkan / Galakan

Tunjuk gambar abang atau kakaknya masa kecil minum dalam cawan. Setiap hari Nurul akan tunjuk pada anak gambar kakaknya minum susu dalam cawan. Sambil tunjuk tu kita bercerita. Anak-anak kecil ni suka bercerita tau.

5. Pesan

Setiap hari masa tengok TV bila ada iklan susu, ajak anak tengok dan pesan. Kita kena kerap pesan supaya dia ingat dan simpan dalam mindanya.

Contoh:
baguslah kalau alia pun boleh minum dalam cawan macam kakak kat TV tu. Anak mama baik, bagus, dengar cakap ni. Mama sayang alia. Kita minum sama2 dalam cawan ya. Ok?

Semoga tips Nurul kongsikan ini membantu serba sedikit mudahkan proses penceraian susu ibu bersama anak kesayangan.

Selamat mencuba.

Semoga bermanfaat.



No comments:

Post a Comment