Sunday, October 13, 2019

5 TANDA SERANGAN ASMA YANG ANDA PERLU TAHU⚠️⚠️



Apa itu asma?? Asma atau lelah adalah penyakit saluran pernafasan kronik yang melibatkan saluran udara yang membawa udara masuk dan keluar daripada paru-paru yang menyebabkan kekejangan dada dan sesak nafas. Asma menyebabkan salur pernafasan menjadi merah, bengkak dan menghasilkan lendir berlebihan.
.
.
Asma terbahagi kepada dua iaitu Asma Alahan Dan Asma Bukan Alahan

🔎Asma Alahan
Asma ini terjadi disebabkan penyedutan bahan-bahan tertentu yang biasa tidak membahayakan individu sihat. Akan tetapi bagi individu yang ada alahan atau alergik kepada bahan tertentu akan mendapat ASMA. Contonya habuk, bulu haiwan, spora kulat dan bahan makanan.

🔎Asma bukan alahan
Asma ini terjadi disebabkan oleh cuaca sejuk, asap rokok, bau cat, gasolin, infeksi atau jangkitan serta tekanan psikologi adalah antara faktor yang boleh mencetuskan keadaan asma ini.

SIMPTOM-SIMPTOM SERANGAN ASMA😫😫

⚠️1.Batuk.
Biasanya asma dikalangan kanak-kanak bermula dengan batuk berpanjangan diwaktu pagi dan waktu malam. Pada masa ini mereka selalunya berkahak yang menyebakan batuk dan muntah. Biasanya batuk yang dialami adalah basah dan berkahak
.

⚠️2.Nafas berbunyi.
Disebabkan batuk yang berterusan menyebabkan nafas berbunyi dan semput. Setiap kali bernafas akan mngeluarkan bunyi wheezing. Bagi asma yang teruk bunyi wheezing boleh didengar apabila duduk disbelah bayi tanpa letakkan telinga ke dada bayi tersebut.
.

⚠️3. Susah untuk mneghembus nafas
Mengalami kesukaran untuk menghembuskan nafas dan tersekat-sekat.
.

⚠️4.Bernafas dengan laju
Saluran yang sempit ini menyukarkan paru-paru anak untuk berfungsi dengan baik untuk menukarkan gas oksigen dan karbon dioksida. Maka pesakit terpaksa bernafas dengan lebih laju untuk menambah kadar pertukaran oksigen sehingga paru-paru boleh menjadi penat (dan pesakit akan kekurangan oksigen.
.

⚠️5.Denyutan jantung cepat
Disebabkan bernafas dengan laju, jantungnya akan berdegup kencang daripada biasa untuk menyalurkan oksigen yang cukup ke tubuhnya.

Jika bayi anda ada tanda-tanda seperti diatas segeralah berjumpa doktor atau segeralah berubat sebelum terlambat. Bak kata pepatah Sediakan payung sebelum hujan😉

#AsmakByMHAMSB
#STOKISMelaka


No comments:

Post a Comment