Saturday, November 23, 2019

Macam mana nak redha dalam Perkahwinan

🥎🥎🥎🥎🥎🥎🥎🥎🥎🥎🥎🥎🥎

🥌 SOALAN 🥌
〰〰〰〰〰〰

Assalamualaikum ustazah

😭😭 Bantu saya ustazah mcmne nk redha dlm perkahwinan..

🧩JAWAPAN🧩
〰〰〰〰〰〰

💡Waalaikumussalam

💡Redho bererti kita terima ujian Allah dengan lapang dada, kita belajar untuk bersabar dan kita berusaha untuk bangkit memperbaiki semula hidup kita supaya ia menjadi lebih baik daripada sebelumnya.

💡Redho dalam perkahwinan pula bermakna kita belajar menerima pasangan kita dengan seadanya dan yakin dia adalah jodoh yang telah dianugerahkan Allah kepada kita.

💡Kita hendaklah berlapang dada menerima segala kekurangan pasangan disamping berusaha mencari kelebihannya.

💡Letakkan keyakinan yang tinggi kepada Allah dan percaya setiap  sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya.

💡Dalam melayari bahtera rumahtangga, kita perlu bijak dan bersedia untuk berdepan dengan badai yang mungkin melanda pada bila-bila masa.

💡Apabila menghadapi sebarang masalah dalam rumahtangga, berbincanglah dengan penuh kasih sayang dan kesabaran bersama pasangan. Berusahalah untuk tidak menceritakan masalah rumahtangga kepada orang ketiga agar aib diri dan pasangan terpelihara.

💡Tingkatkanlah keimanan dan ketakwaan melalui majlis-majlis ilmu supaya kita tidak mudah terlupa kepada Allah yang menyebabkan kita terikut godaan syaitan dan hasutan nafsu tatkala ditimpa ujian.

💡Bukan semua bahtera perkahwinan yang dibina berasaskan cinta akan kukuh buat selama-selamanya, sebaliknya hanya perkahwinan yang didasari atas keimanan dan ketakwaan kepada Allah saja yang akan sentiasa terpelihara hingga ke syurga.
Insya Allah.

📩Oleh Ustazah Iman🌹
🍃🍃🍃🌸🌸🌸🍃🍃🍃


No comments:

Post a Comment