Sunday, March 24, 2019

4 MANFAAT MINYAK ZAITUN UNTUK RAMBUT

Manfaat minyak zaitun bukan hanya untuk makanan, tapi juga bagi kecantikan. Minyak yang satu ini memang memiliki banyak manfaat, baik untuk kegunaan luaran mahupun dalaman tubuh. Kandungan yang ada pada minyak zaitun adalah vitamin E dan K, serta asid lemak. Tidak hanya berguna untuk kulit, vitamin E juga berguna untuk rambut.

Minyak zaitun memiliki fungsi melembapkan, ini yang membuatnya baik digunakan untuk rambut. Jangan hairan jika minyak zaitun dapat digunakan sebagai kondisioner. Hal ini diperakui oleh satu kajian bahawa manfaat lain yang didapat adalah membuat rambut semakin bersinar, lembut, dan kuat.

Apa manfaat minyak zaitun untuk rambut?

Selain vitamin yang disebutkan di atas, minyak zaitun juga mengandung elemen kimia seperti asid oleat, asid palmitat, dan squalene. Ketiga elemen tersebut adalah emolien yang menawarkan fungsi kelembutan. Berikut ini adalah manfaat minyak zaitun untuk rambut yang boleh anda dapatkan:

1. Mengurangi kelemumur

Gabungan minyak zaitun dan pati lemon, hasil yang anda dapatkan adalah rambut bebas dari kelemumur. Jika rambut anda kering dan kulit kepala mudah mengelupas, asid pada pati lemon dapat membantu menghilangkan kelemumur, sedangkan minyak zaitun akan membantu melembapkan kulit kepala yang mengelupas.

2. Mengatasi rambut bercabang

Bagi rambut yang rosak, kusut dan bercabang juga minyak zaitun dapat mengatasinya. Sedikit titisan minyak zaitun dapat membantu melembutkan  rambut anda. Kesannya pada rambut adalah menjadi berat dan lembap, serta memperbaiki rambut dengan cepat.

3. Mengilatkan rambut

Kondisioner rambut habis? Tak usah bimbang, minyak zaitun dapat menjadi solusinya. Selain kelembapan rambut anda kembali, anda juga mendapati rambut kelihatan sihat dan berkilau. Selain vitamin E dan K, minyak zaitun juga kaya akan vitamin A dan antioksidan. Kandungan tersebut dapat melindungi keratin pada rambut dan menahan kelembapannya. Minyak zaitun dapat menghilangkan penompokan sebum yang menghalang pertumbuhan folikel rambut dan pertumbuhan rambut baru.

4. Membuat rambut mudah diurus

Rambut kering dan kurang vitamin membuatkan ia sukar untuk disikat  atau diluruskan. Minyak zaitun dapat digunakan untuk mengatasinya. Caranya adalah lapisi rambut Anda dengan setengah sudu minyak zaitun. Biarkan selama 30 minit. Ketika rambut anda cukup lembap, maka rambut Anda pun akan lebih mudah untuk disikat .

Kredit : hellosehat.com
#StokisAsmakMelaka
0126206750



No comments:

Post a Comment