Friday, September 6, 2019

10 KEBAIKAN DAN MANFAAT LEMON 🍋🍋🍋🍋🍋

🍋 1. Tabiat mulakan hari dengan secawan air lemon panas sebaik saja bangun tidur boleh bantu rangsang dan aktifkan sistem penghadaman. Ia jugak boleh beri bekalan vitamin C semulajadi yang baik.

🍋 2. Legakan sakit tekak.
Anti-bakteria yang ada pada lemon jugak boleh bantu legakan sakit tekak. Boleh kurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan.

Bila sakit tekak, selesema atau batuk berkahak, banyakkan minum air lemon yang dicampur dengan madu. Minum sedikit demi sedikit sepanjang hari.

🍋 3. Turunkan berat badan.
Jus lemon mengandungi Pectin, iaitu serat larut yang bantu untuk bakar lemak dan turunkan berat badan.
Minum air lemon jugak bantu hati untuk hasilkan lebih hempedu, yang bantu hadamkan lemak degil.

🍋 4. Halang pembentukan batu karang.
Minum air lemon setiap hari untuk tingkatkan paras citrate di dalam urin. Kajian menunjukkan, ianya boleh bantu lindungi badan kita dari pembentukan batu karang dalam buah pinggang.

🍋 5. Melegakan kegatalan.
Lemon bersifat antiseptik dan anti-keradang serta agent ‘pembersihan’ yang baik.

Kalau digigit serangga, gosok jus lemon di kawasan kulit berkenaan. Ia boleh bantu legakan rasa gatal tu.

🍋 6. Lawaskan sistem penghadaman.
Air lemon boleh bantu sistem perkumuhan. Elakkan sembelit, cirit-birit, serta legakan simptom berkaitan kembung perut, gastrik dan pedih ulu hati.

🍋 7. Anti-kanser.
Liminoid glucosides adalah sejenis flavonoid yang ada dalam lemon. Kajian mendapati ia mempunyai ciri-ciri anti-karsinogik yang boleh bantu lindungi sel di dalam badan dari rosak dan elakkan pembentukan sel barah.

🍋 8. Hilangkan bau busuk.
Air Lemon ni sumber paling baik untuk hilangkan bau mulut di awal pagi. Lemon ni bersifat membersih, anti-biotik dan anti-oksidan yang penting untuk kulit, serta bantu kurangkan bau badan. Orang zaman dulu gunakan lemon tau, gosok ketiak dan sental daki di seluruh badan, gantikan sabun.

🍋 9. Turunkan panas demam.
Bila rasa nak demam, cepat-cepat minum air lemon sebanyak mungkin. Ini untuk bantu turunkan suhu panas demam dengan pantas.

🍋 10. Kandungan pH yang seimbang.
Walaupun lemon ni bersifat asid, tetapi kandungan mineral yang tinggi di dalam lemon menyebabkan ia bersifat alkali bila masuk ke dalam badan. Ia bantu buang asid dan seimbangkan kandungan pH di dalam badan kita.

Haaa dah tau dah kan. Sebab itu dalam sebotol #jusAsmakGold ada banyaakkk lemon tau. Dalam JUS ASMAK GOLD ada berjuta manfaat lagi. goncang dan terus minum je!

Semoga bermanfaat  👍




No comments:

Post a Comment