Thursday, August 1, 2019

KHASIAT MADU UNTUK IBU HAMIL

#1. Menaikkan sistem imun badan
Kandungan antioksidan dan antibakteria dalam madu dapat mempertingkatkan sistem imun tubuh bagi melawan infeksi jahat. Ini kerana, wanita hamil perlu miliki sistem imun yang kuat supaya dapat mencegah sebarang penyakit yang boleh memberi kesan buruk pada janin.

#2. Meringankan masalah batuk dan sakit kerongkong
Madu yang diambil dengan teh halia atau lemon boleh memberi kesan baik pada batuk dan sakit kerongkong dengan lebih cepat.

#3. Sembuhkan selsema
madu untuk ibu hamil, madu semasa hamil, ambil madu semasa mengandung, makan madu semasa mengandung, makan madu, makan madu bagi wanita hamil, makan madu selama mengandung, makan madu asli, makan madu manis, makan madu campur susu, makan madu dengan teh
Cara mengambil madu ketika hamil seperti mencampurkannya dalam minuman teh panas dan bagus diamalkan ketika selsema kerana ia memiliki sifat antivirus.

#4. Mengatasi masalah gastrik
Makan madu juga dapat memberikan kesan yang baik jika mengalami masalah gastrik semasa hamil.

#5. Membantu masalah insomnia
Madu juga dapat meningkatkan kualiti tidur selama hamil yang boleh diambil bersama susu sebelum tidur. Ini kerana, ia dapat menghilangkan rasa stres telah penat seharian bekerja dan berguna untuk anda yang selalu susah tidur malam. 


INFO TAMBAHAN

Jumlah madu yang boleh diambil oleh wanita hamil adalah sebanyak 3 ke 5 sudu makan setiap hari bersamaan sekitar 180 hingga 200 kalori.
Oleh kerana, madu mengandungi banyak kandungan gula seperti fruktosa, glukosa dan maltosa maka setiap satu sudu mengandungi sekitar 60 kalori.
Jadi selama hamil, kita tidak boleh mengambil jumlah gula yang terlalu tinggi dan perlu sesuai dengan keperluan badan maka 3 ke 5 sudu setiap hari itu sudah memadai.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.

#StokisAsmakMelaka
#ManfaatMadu


No comments:

Post a Comment